Zoek
English
  Studiegidsen 2013-2014
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Sociale Wetenschappen > 2013-2014 Psychologie Bachelor

Voorwoord 

Welkom in de studiegids van de bachelor psychologie!  Hierin kunt u alles terugvinden over de opbouw van de opleiding en over de inhoud, toegangseisen en werk- en toetsvormen van onze cursussen. Ook worden de belangrijkste regelingen voor studenten beknopt beschreven. We gaan ervan uit dat studenten zichzelf hierover goed informeren. 

Het feitelijke cursusaanbod kan, door onvoorziene omstandigheden, op onderdelen afwijken van het hier beschreven aanbod. Eventuele wijzigingen maken we tijdig bekend via ons intranet WE@PSY (http://www.radboudnet.nl/wepsy) en via Blackboard. Houd uzelf dus via deze media op de hoogte.

De bacheloropleiding Psychologie
De bacheloropleiding Psychologie in Nijmegen is een driejarige, voltijdse dagopleiding. We bieden geen deeltijdopleiding en geen verkort doorstroomprogramma aan.
De propedeuse (B1) biedt een introductie op de psychologie als wetenschap, met een sterk accent op academische en wetenschappelijke vorming. In dit B1-jaar staan de inleidingen centraal in drie belangrijke domeinen binnen de psychologie: Brein, Persoon en Gedrag. In het Onderzoekspracticum (OP1) oefenen studenten zich in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. Het practicum Academische Vaardigheden (AV) bestaat uit intensieve vakinhoudelijke begeleiding in kleine groepen.
Mentoren en studieadviseurs ondersteunen studenten bij het ontwikkelen van adequaat studiegedrag en - waar nodig - bij het heroverwegen van de studiekeuze.

In het tweede jaar (B2) staan toepassing, integratie en profilering centraal. We zoomen in op de praktisch-theoretische toepassingsgebieden van Brein (Neurorevalidatie, Psychiatrie), Persoon (Gezondheidspsychologie) en Gedrag (Arbeids- en Organisatiepsychologie). In de zogeheten Kernthema's integreren studenten theoretische kennis uit de drie domeinen door deze toe te passen op relevante psychologische thema's, zoals bijvoorbeeld Emotie, Pijn, Leren, Seksualiteit, Taal, Cultuur en Eetgedrag. Studenten kiezen zelf hun kernthema's en werken zo aan hun eigen profiel als aanstaande psycholoog. Cursussen als Theoretische psychologie, Ethiek en Filosofie dragen bij aan het verbreden van het wetenschappelijk blikveld. In het Onderzoekspracticum (OP2) onderzoeken studenten een onderwerp van eigen keuze. Daarbij integreren ze de opgedane kennis over Methodiek en Statistiek met de kennis uit de domeinen.

Het doel van het derde jaar (B3) is verdere profilering als aanstaand psycholoog door specialisatie in één van de domeinen. Het jaar start met twee verdiepende domeincursussen Brein, Persoon en Gedrag (keuze van twee uit drie). Halverwege het eerste semester kiest de student voor één domein, waarbinnen hij/ zij de specialistische keuzecursussen (16 ec uit 8 tot 10 cursussen) volgt. De vrije keuzeruimte (16 ec) kan zowel met vakken binnen Psychologie als met vakken uit andere opleidingen worden gevuld. Het Onderzoekspracticum3 en het bachelorwerkstuk vormen het afsluitende hoogtepunt van de bacheloropleiding.

We raden je aan om het tweede semester van het B3-jaar te gebruiken voor een semester abroad. Een studieverblijf in het buitenland staat niet alleen goed op je cv, het draagt ook sterk bij aan je persoonlijke en academische ontwikkeling. De opleiding heeft met meer dan 35 buitenlandse universiteiten uitwisselingscontracten, waarvan wij de behaalde studiepunten erkennen. Onze international officer helpt je graag op weg.

Binnen het bachelor honoursprogramma psychologie krijgen excellente, geselecteerde studenten de mogelijkheid om een extracurriculair honoursprogramma (15 ec per jaar) te volgen om zo het beste uit zichzelf naar boven te halen. Naast inhoudelijke cursussen bestaat dit honoursprogramma uit een stage en een verblijf in het buitenland.

Na de bachelor
Als vervolg op de bachelor wordt een eenjarige masteropleiding Psychologie aangeboden. Binnen deze master kan een student kiezen uit drie verschillende varianten: Gezondheidszorgpsychologie (GZP); Gedragsverandering (GV); of Arbeid, Organisatie en Gezondheid (AOG).

Na de bachelor kan een student ook een selectieve tweejarige Engelstalige researchmaster volgen. De researchmaster Cognitive Neuroscience wordt verzorgd in nauwe samenwerking met het Donders Centre for Cognition (DCC), en de researchmaster Behavioural Science met het Behavioural Science Institute (BSI).

Meer informatie over de Master Psychologie en over de research masters CNS en BS is te vinden in de separate mastergidsen, zie hiervoor: www.ru.nl/socialewetenschappen/studiegids/

De opleiding Kunstmatige Intelligentie
Ons onderwijsinstituut biedt naast de opleiding Psychologie ook plaats aan een verwante bacheloropleiding: Kunstmatige Intelligentie. KI houdt zich bezig met zowel kunstmatige als menselijke intelligentie. Door het modelleren van hoe mensen (en soms ook dieren) waarnemen, redeneren, onthouden, communiceren en bewegen, kunnen niet alleen betere computersystemen gebouwd worden, maar wordt ook meer inzicht verkregen in menselijk functioneren. De opleiding kent vakken zoals Programmeren, Robotica, Wiskunde, Machine learning en Brain-computer interfacing. Deze worden mede verzorgd door de opleiding Informatica van de faculteit Wis- en Natuurkunde. Na de driejarige bacheloropleiding volgt de internationale Engelstalige masteropleiding Artificial Intelligence. Deze master kent twee specialisatievarianten: Cognitive Artificial Intelligence (CAI) en Brain-computer interfacing (BCI).

Voor Psychologie studenten bestaat de mogelijkheid om Kunstmatige Intelligentie na de propedeuse te gaan volgen, maar ook een eerdere overstap is mogelijk. Informatie over de opleiding Kunstmatige Intelligentie is te vinden in de studiegids Kunstmatige Intelligentie. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de coördinator, dr. L. Vuurpijl, tel. 024-3615981, . Zie ook www.ru.nl/ai

Namens alle medewerkers en medewerksters van het Onderwijsinstituut Psychologie en Kunstmatige Intelligentie wens ik u een leerzaam, uitdagend en succesvol studiejaar toe.

Prof. dr. Daniël H. J. Wigboldus,
Onderwijsdirecteur