Zoek
English
  Studiegidsen 2013-2014
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica > FNWI Filosofie vakken / Philosophy courses

Geschiedenis en grondslagen van de moderne Natuur- en Wiskunde 

Vakcode
NWI-FFIL300B
Studiepunten
3
Periode
vierde kwartaal
Collegerooster opvragen
SWS / PersoonlijkRooster
Werkvormen
  • 20 uur hoorcollege
  • 40 uur onbegeleid individueel project werk
  • 10 uur zelfstudie
Leerdoelen
Naast het vergroten van de conceptuele kennis van de grondslagen van de wis- en natuurkunde en het beheersen van klassieke teksten, vergroot de student zijn academische vaardigheden. De lees-, schrijf-, en discussieervaardigheden van de student worden verbeterd door het intensief lezen en bestuderen van (filosofische) teksten en het helder opschrijven (verwoorden) van eigen argumenten en ideeën.
Beschrijving
Uit het paradijs verdreven -- Geschiedenis en grondslagen van de ontstaansgeschiedenis van moderne natuur- en wiskunde.
  • Wat?
    Dit college behandelt aspecten uit de geschiedenis en grondslagen van de moderne natuur- en wiskunde vanuit een conceptuele en (wetenschaps-)filosofische hoek. Grofweg tussen 1880 en 1930 ondergingen zowel de wiskunde als de theoretische natuurkunde een grote en ingrijpende verandering. Zowel wiskundigen als natuurkundigen kregen in dit tijdvak meer en meer interesse in de grondslagen van hun eigen vakgebied. Dit ging gepaard met een heftige en ideologische onderlinge strijd en mondde uiteindelijk uit in grote revolutionaire veranderingen van beide vakgebieden. Beide veranderingen hebben met elkaar gemeen dat  -- ondanks  alle grote vooruitgang die geboekt werd -- ze een lang gekoesterd ideaal ontkrachtten: enerzijds, in de wiskunde strandde de lange zoektocht naar logische rechtvaardiging van de wiskunde door toedoen van o.a. de verzamelingstheoretische paradoxen en het werk van Gödel; en anderzijds, in de natuurkunde lukte het niet het klassieke mechanische (Newtoniaanse) en deterministische wereldbeeld te redden in het licht van de opkomst van de velden- en relativiteitstheorie alsmede de quantumtheorie. Dit afscheid van een lang gekoesterd paradijs zal centraal staan waarbij duidelijk zal worden of, en zo ja, in hoeverre wetenschap als mensenwerk te typeren is. Het college mondt dus uit in de poging een historisch en conceptueel verantwoord beeld te scheppen van de wiskunde en natuurkunde als zodanig.
  • Hoe?
    De student krijgt hoorcolleges en schrijfopdrachten. In de schrijfopdrachten staan artikelen centraal staan van de 'founding fathers' en auteurs die een grote bijdrage hebben geleverd aan het grondslagendebat. De student leest elke week een artikel en beantwoordt een serie vragen die zijn begrip van de tekst vergroten. Daarnaast vormt de student een eigen, goed onderbouwde mening over het gelezen materiaal.
  • Het resultaat
    Naast het vergroten van de conceptuele kennis van de grondslagen van de wis- en natuurkunde en het beheersen van klassieke teksten, vergroot de student zijn academische vaardigheden. De lees-, schrijf-, en discussieervaardigheden van de student worden verbeterd door het intensief lezen en bestuderen van (filosofische) teksten en het helder opschrijven (verwoorden) van eigen argumenten en ideeën.
Tentaminering
Schrijfopdrachten
Literatuur
Artikelen van o.a. Frege, Russell, Hilbert, Poincaré, Weyl, von Neumann, Boltzmann, Einstein, Bohr, Heisenberg, Schrödinger.

Aanbevolen:

  • Helge Kragh, Quantum generations: a history of physics in the twentieth century, Princeton University Press, 1999
  • Robert DiSalle, Understanding Space-Time. The Philosophical Development of Physics from Newton to Einstein, Princeton University Press, 2006
  • Jeremy Gray, Plato's Ghost, The modernist transformation of mathematics, Princeton University Press, 2008
  • Marcus Giaquinto, The Search for Certainty: A Philosophical Account of Foundations of Mathematics, Oxford University Press, 2002

     

Bijzonderheden
Aanwezigheidsplicht