Zoek
English
  Studiegidsen 2013-2014
Radboud UniversiteitStudiegidsenRadboud Docenten Academie > Studiegids educatieve master cohort februari 2014

Voorwoord 

Welkom bij de Radboud Docenten Academie van de Radboud Universiteit Nijmegen. Voor je ligt de nieuwe studiegids van de educatieve masteropleidingen. Deze studiegids beschrijft in eerste instantie het curriculum voor de reguliere voltijd opleiding. Als je de educatieve master volgt als onderdeel van tweejarige master aan de Bèta-faculteit, volg je hetzelfde programma. Als deeltijdstudent volg je in principe dezelfde onderdelen, maar je spreidt de colleges over twee jaar uit en je hebt aangepaste tentamendata. Voor alle ingeschreven studenten gelden de in deze studiegids beschreven principes en inhoudelijke kaders voor het curriculum.

In deze gids vind je uitleg over de structuur van het curriculum, het rooster, de inhoud van de collegereeksen en de tentamens, en de belangrijkste praktische zaken waar je tijdens je opleiding mee te maken krijgt. De nadruk ligt hierbij op de samenhang en het overzicht over het geheel. Meer gedetailleerde informatie over onder andere inhoud, tentamens en beoordelingscriteria ontvang je aan het begin van je opleiding.

De educatieve master is een intensieve opleiding, die sterk verschilt van reguliere universitaire masters, al was het alleen maar vanwege de bijzondere combinatie van stage en opleidingscolleges. Dat vereist van jou een proactieve houding en organisatietalent; twee belangrijke eigenschappen voor een professionele docent. 

Door als universitair opgeleide student te kiezen voor het docentschap doe je veel mensen een plezier. De maatschappelijke behoefte aan academische docenten is groot, omdat zij bij uitstek in staat zijn om excellente leerlingen te herkennen en te activeren. Dat is in het belang van de universiteiten, die sterk afhankelijk zijn van een kwalitatief hoogwaardige instroom. Ook de scholen en vaksecties zijn gebaat bij nieuwe docenten die met enthousiasme in staat zijn om goede praktijken te combineren met innovatieve ontwikkelingen. En natuurlijk hebben de leerlingen profijt van docenten die hen kunnen motiveren en inspireren tot actief leren, en die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op hun vakgebied. Maar de belangrijkste persoon die je een plezier doet door voor dit beroep te kiezen ben je zelf. Een aantal jaren geleden heb je vanuit je eigen passie en interesse gekozen voor een bepaald vakgebied. Als docent krijg je de gelegenheid om in een heel brede zin met dat vakgebied bezig te blijven en om jouw eigen passie over te dragen op jonge mensen. 

We wensen je veel succes met de opleiding!

Arnoud Aardema, opleidingscoördinator februaricohort
Pauline Jagtman, algemeen directeur
Paulien Meijer, wetenschappelijk directeur