Studiegidsen 2010-2011
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica > Bachelor Wiskunde

Voorwoord

WISKUNDE: DE KRACHT VAN HET BREIN

De moderne mens wordt ondergedompeld in een oceaan van informatie, maar hoe informatief zijn eigenlijk de boodschappen die we aantreffen op internet, radio en tv? Neem je genoegen met wat je voorgeschoteld krijgt, of wil je werkelijk begrijpen waar het om gaat? Accepteer je een redenering omdat hij verpakt zit in een mediageniek jasje, of wil je een onwrikbaar bewijs dat de tand des tijds zal doorstaan? Tenslotte was de stelling van Pythagoras waar toen hij ontdekt werd, is hij vandaag nog steeds waar, en zal hij dat ook altijd blijven. Wiskundige stellingen gaan niet vergezeld van een promopraatje, maar van een bewijs.

Wat wiskundigen kenmerkt is een gezond stel hersens, want hun kracht is de kracht van het brein. Zijn ze geniaal? Ja, allemaal. Want ze hebben een geniale keuze gemaakt: door wiskunde te studeren hebben ze geleerd te abstraheren, nauwkeurige analyses te maken en hun kennis toe te passen op een grote diversiteit aan vraagstukken. Werkeloosheid is het enige begrip dat wiskundigen op moeten zoeken.

Als je nu deze studiegids aan het lezen bent, heb je al voor de bacheloropleiding wiskunde gekozen (of overweeg je dat serieus). Een goede keuze! En je keuze voor Nijmegen is al helemaal voortreffelijk, want mede dankzij de wiskundige studievereniging Desda is de Nijmeegse wiskundeopleiding niet alleen een van de beste, maar zeker de gezelligste in het land.

In de opleiding wordt een brede basis gelegd voor een verdere studie binnen de wiskunde, maar ook daarbuiten. Bij veel wetenschappen is het hebben van wiskundig inzicht van groot belang. Zo zijn vooraanstaande informatici en economen begonnen met een wiskundestudie, ook in Nijmegen. De wiskundeopleiding biedt een basis van een hoog niveau. Ga je je na zo'n basis verdiepen in andere zaken, dan zul je daarbij met de wiskunde geen problemen hebben, terwijl deze voor vele anderen juist een struikelblok is.

Deze gids bevat informatie over de bacheloropleiding wiskunde. Een deel bestaat uit beschrijvingen van de onderwijsprogramma's en een ander deel bevat informatie over voorzieningen, regelingen, rechten en plichten voor studenten. In deze gids zijn niet opgenomen de college- en de tentamenroosters. Deze zijn te vinden op www.ru.nl/rooster . Naast deze bachelorgids is er een aparte gids voor de masteropleiding Mathematics.

Alle algemene informatie voor studenten over de Radboud Universiteit Nijmegen, wonen-leven-welzijn, studiefinanciering, studeren, dienstverlening, de rechtspositie van de student, verenigingen en organisaties voor studenten en bovendien alle mogelijke nuttige adressen en telefoonnummers zijn te vinden op www.ru.nl/studenten .

Deze gids is met zorg samengesteld. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Indien er op- of aanmerkingen zijn gelieve deze door te geven aan het secretariaat van het onderwijsbureau. De inhoud heeft betrekking op het studiejaar 2010-2011.

Drs. Ina de Vries