Search
Nederlands
  Prospectuses 2006-2007
Radboud universityProspectusesFaculty of Arts > Nederlandse taal en cultuur

Ontstaan en verspreiding van poëzie en poëzie-opvattingen in de 19de-eeuwse Nederlandse letterkunde 


(Course ID)
Vakcode
NEM1201A
(Credits)
Studiepunten
10
(Scheduled)
Periode
1 en 2
(Level)
Niveau
6
Ingangsvoorwaarden (Prerequisites)
bachelor Nederlandse taal en cultuur, bachelors van andere opleidingen dienen vooraf contact op te nemen met de docent(en) van de betreffende cursus.

 

 
Inhoud van de cursus (Contents)

in het college staat de verwerking van buitenlandse dichtkunst in de Nederlandse poëzie in de periode 1820-1860 centraal. Vertrekpunt van het onderzoek is de inventarisatie van een drietal letterkundige almanakken uit deze jaren: Aurora, De Nederlandsche Muzen-almanak en Vergeet mij niet. Daarin worden vertaalde gedichten opgespoord of poëzie die is geschreven ‘in de trant van' een uitheemse dichter. Nadere inspectie van de poëtische productie van de dichters die dan de aandacht op zich hebben weten te vestigen, moet een verzameling gedichten of dichtbundels opleveren waaruit beïnvloeding door een of meer buitenlandse dichters blijkt, maar zal ook een indruk geven van de plaats die deze vertaalde of naar vreemd voorbeeld bewerkte poëzie inneemt in het oeuvre van een dichter. Een precieze vergelijking van deze poëzie met de nagevolgde voorbeelden moet ons helpen concepten te ontwikkelen over het begrip ‘beïnvloeding'. Onderzoek naar kritische besprekingen in letterkundige tijdschriften van deze gedichten kan nuttig zijn om de vastgestelde mate van beïnvloeding te toetsen aan de contemporaine waardering van het ‘volksvreemde' element in de Nederlandse poëzie.

Leerdoelen (Objectives)

Het verwerven van inzicht in de problematiek van literaire ‘beïnvloeding', in samenhang met de ontwikkeling van poëzieopvattingen in Nederland in de periode 1820-1860 en de verwerkelijking van die opvattingen in vertaalde poëzie of poëzie die naar buitenlands voorbeeld is geschreven.

Onderwijsvorm (Teaching method)
Werkcollege
Contacturen per week (Teaching hours/week)
2
Toetsvorm (Examination)
Presentaties in de colleges, werkstuk/dossier
Literatuur (Literature)

W. Bronzwaer, Lessen in lyriek. Nieuwe Nederlandse poëtica. Nijmegen, 1993; reader.

Inlichtingen (Information)